Efektywny wypoczynek – poduszki profilowane

3 lutego, 2020 / PRZEZ: Marta Amonowicz / BRAK KOMENTARZY
Inspiracje – Sypialnia w bloku

Jak efektywnie wypoczywać?

Wypoczywać można aktywnie lub biernie. Dziś skupimy się na tym drugim rodzaju odpoczynku, bo na nim znamy się najlepiej. Dowiedz się, jak najlepiej układać ciało podczas leżenia i jak sprawić, by osiągać maksymalne korzyści ze snu.

Spanie na boku

Spanie na boku jest wygodne dla większości ludzi. To pozycja sprzyjająca prawidłowemu ułożeniu kręgosłupa, co jest kluczowym czynnikiem, wpływającym na to, by czuć się komfortowo. Jednak, aby w pełni wykorzystać potencjał leżenia na boku, należy mieć pod sobą odpowiednio dopasowany materac do spania, a pod głową poduszkę. Nie ma jednej reguły, czy lepsze będą modele syntetyczne, naturalne czy ortopedyczne – każdy powinien odnaleźć ten, który mu najbardziej służy. O tym, jak to zrobić, piszemy na łamach naszego bloga. Warto natomiast mieć na uwadze, że boczne pozycje są dobre dla osób borykających się z chrapaniem – ułatwiają oddychanie, a tym samym efektywny wypoczynek. Do spania na boku istnieje najwięcej modeli poduszek, m.in poduszka Original marki Tempur.

Spanie na plecach

Śpiąc na plecach najprawdopodobniej będziemy budzić się w pozycji, w której zasnęliśmy. Oznacza to, że całą noc spędzimy w jednym ułożeniu. Jeżeli do tego dołożymy niezmącony niczym sen, to możemy mówić o naprawdę efektywnym odpoczynku. Takie ułożenie pozwala maksymalnie rozluźnić ciało, odprężyć każdy jego element. To, co trzeba mieć na uwadze, to fakt, że podczas leżenia na plecach mogą być obciążone lędźwia. Nie jest to dla nich wygodna pozycja, kiedy utrzymywana jest przez dłuższy czas. Aby im pomóc, możemy zastosować poduszkę ortopedyczną pod nogi. Taki wałek pozwoli na odciążenie dolnego odcinka kręgosłupa, a tym samym poprawi jakość wypoczynku. To także dobra pozycja dla osób chrapiących, o ile połączona jest z dedykowaną im poduszką do spania w różnych pozycjach. Pozwoli ona nadać optymalne odchylenie głowie i udrożnienie dróg oddechowych.

Spanie na brzuchu

Spanie na brzuchu pozwala na wygodne rozłożenie się na łóżku i zrelaksowanie kręgosłupa i kończyn. Na pewno pod tym względem przysporzy ono wiele przyjemności. Jednak należy mieć na uwadze, że taka pozycja wymusza dość silny skręt głowy, który nie jest dla nas naturalny. Spanie w takim ułożeniu przez całą noc może spowodować poranny ból szyi, ale może to ułatwić specjalnie stworzona do tej pozycji poduszka Ombraccio. Spanie na brzuchu jest dobre na chwilę, tzn., że możemy w tej pozycji uciąć sobie popołudniową drzemkę lub położyć się do łóżka, by następnie zmienić pozycję podczas snu właściwego.

Spanie na siedząco

Spanie na siedząco raczej jest okazyjną sytuacją – podczas lotu samolotem, w pociągu lub aucie, szybka drzemka w pracy. Jak wiadomo, samo siedzenie nie jest dobrą pozycją dla naszego zdrowia. Trudno zatem powiedzieć, by sen w takim ułożeniu był dla nas dobry. Niemniej jednak warto sprawić, by, kiedy się on zdarza, był jak najbardziej efektywny. W podróży przyda się poduszka kołnierz, którą zakłada się na szyję. Podpiera ona głowę, zapobiega jej opadaniu i skrętom szyi. Warto ją zawsze zabierać w trasę, bo nie zajmuje dużo miejsca, a pozwala wykorzystać czas przejazdu na dobry sen.

Jeżeli chcemy uciąć sobie krótką drzemkę, wybierajmy taką pozycję, na którą w danym momencie mamy ochotę. 15 czy 30 minut w dowolnym ułożeniu nie wpłynie na nawyki, a pozwoli z satysfakcją odpocząć. Zawsze jednak pamiętajmy, że niesamowicie ważne jest otoczenie, w którym oddajemy się relaksowi – przewietrzona sypialnia, wygodny materac do spania, dobra poduszka, ciepła kołdra lub koc. Im bardziej warunki są dla nas komfortowe, tym efektywniej będziemy odpoczywać.